Vi som selskap disponerer ca. 500 av de 1700 parkeringsplassene som er tilgjengelige i Sortland sentrum. Vi opplever stadig oftere at kunder ikke finner parkeringsplasser hos oss, eller i nærheten av stedet hvor de skal handle eller utføre andre ærend.
Hva skyldes dette, og hvorfor ser vi et økende behov for parkeringsplasser?
Det er flere grunner til dette, og de fleste er positive. For det første opplever Sortland økende handel fra regionen. Turiststrømmen, både med bil og buss, øker også. I tillegg ser vi en økning i antallet besøkende med leiebil, spesielt fra Harstad/Narvik lufthavn Evenes. Videre blir mange biler stående lenge på grunn av gratis parkering, eller fordi det ikke påløper parkeringsavgift før etter to eller tre timer.
Tror du denne trenden vil fortsette?
Det avhenger i stor grad av oss som driver parkering i Sortland sentrum. Alt tyder på at trafikken vil fortsette å øke. Transportøkonomisk institutt anslår en generell trafikkøkning på 20 prosent frem mot 2030. Vi ser også befolkningsvekst i regionen hvor Sortland er handelssentrum. I tillegg har vi opplevd en markant økning i turismen, med en vekst på nesten 20 prosent fra i fjor til i år, og en lignende utvikling forventes kommende sesong. Spesielt er økningen ved Harstad/Narvik lufthavn Evenes gledelig for reiselivet i hele regionen. Samtidig er det viktig å huske at folk sjelden bruker mye tid på å lete etter parkering før de velger bort et alternativ.
Hva er løsningen?
Det finnes flere mulige løsninger. Parkeringssituasjonen må prioriteres av Sortland kommune. Vi trenger en helhetlig byutviklingsstrategi der alle faktorer ses i sammenheng. På dette området ligger vi etter; i dag skjer 98 prosent av all parkering på gateplan, noe som er i ferd med å fases ut i de fleste byer. Et attraktivt bymiljø har sjelden gateparkering i sentrum. Parkeringsplassene finnes ofte i parkeringshus eller på dedikerte områder. Vi som forvalter parkeringen, bør også vurdere å redusere parkeringstiden per bil ved å innføre parkeringsavgifter.
Men blir det flere parkeringsplasser av å innføre parkeringsavgift?
Ja, faktisk. Ved å øke omløpshastigheten på parkeringsplassene kan flere biler benytte dem. I 2020 innførte vi en tidsbegrensning for parkeringen ved Skibsgården og Handelsparken. Effekten var umiddelbar. Vi har sett en markant økning i trafikken til begge sentrene det siste året. Antallet biler som parkerte ved Skibsgården i løpet av en dag, økte med 61 prosent fra oktober i fjor til oktober i år. For Handelsparken økte tallet med 37 prosent. Dette har gjort det enklere for kundene å finne parkering, selv om vi fortsatt ser at det blir trangere inn mot helgene. Tilgjengelige parkeringsplasser er avgjørende for trivsel og økt handel.
Vil dette gi økte inntekter for dere?
Ja, men det gir oss også muligheten til å forbedre tjenestene. Vi kan sørge for bedre oppmerking, skilting, vedlikehold og belysning, samt få midler til å bygge parkeringshus eller utvide parkeringsarealene. Vi må ta høyde for økt trafikk og være proaktive. Sammen kan vi skape et mer trivelig sentrum der parkering kun er ett av mange elementer, avslutter Raymond, som har solid erfaring fra sitt arbeid både i Harstad og Alta.